CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, April 12, 2011

Warna Najis Bayi Anda

Hari ni saya ada info untuk dikongsikan bersama-sama kawan2 yang bergelar ibu... Mana2 yang tak bergelar ibu pun leh kongsi info nie.... maybe untuk information.... Pernah tak anak kita cirit-birit ? Biasa kan...... Harraz pun selalu cirit birit... Masa umur dia 2 ari... saya bagi susu formula jenis Anmum.... sebab masa tu susu badan saya tak banyak...


Biasa la baby boy kan kuat menyusu... jadi terpaksa bagi susu botol... Kalau di ikutkan hati saya nak bagi anak saya susu badan jer.... tapi nak buat macam mane kan.... Harraz asyik menangis je tak cukup susu.... Lepas die minum susu Anmum... dia asyik "membuang" je.... cirit-birit.... kecian tengok die.... sakit perut.... memulas agaknya.... menangis jer... Mak cakap mungkin susu ni tak sesuai ngan dia kot.... Saya pun try tukar lactogen.... alhamdulillah.... lepas tu najis dia dah ok... tak macam sebelum nie..... Tapi susu badan tetap saya bagi...cuma kadang2 tak cukup susu je saya bagi susu botol..... Sampai umur die setahun 6 bulan Harraz minum susu lactogen.... Harraz terpaksa minum susu botol sebab saya keje.... Insyallah.... anak kedua nanti saya teringin sangat nak menyusu badan sepenuhnya... tak nak campur2 dah.... Insyallah...... Sekarang ni Harraz minum susu  1 2 3 Ducth Lady... sedap bau susu nie...cam vanilla ... Harraz pun suke....





ok...saya share info with you all....

WARNA NAJIS BAYI ANDA

Apa yang tidak normal?

Cirit-birit Simptom-simptom cirit-birit termasuklah najis yang sangat cair dan kadang-kala dalam jumlah yang lebih banyak dan lebih kerap, dan ia akan memancut keluar dari punggung bayi anda. Bayi yang diberikan susu badan kurang cenderung untuk menghidapi cirit-birit sebab susu badan membantu merencatkan mikroorganisma yang menjadi puncanya.


Bayi yang diberikan susu formula lebih cenderung untuk mendapat jangkitan, oleh sebab itu adalah penting untuk mensterilkan peralatan dan membasuh tangan anda. Punca cirit-birit mungkin salah satu dari yang berikut - jangkitan, seperti gastroenteritis, mengambil terlalu banyak buah-buahan atau jus, mula tumbuh gigi, atau memakan ubat atau kesensitifan atau alergi terhadap sesuatu makanan.

Cirit-birit akan sembuh tanpa rawatan dalam masa 24 jam, tetapi jika tidak, dapatkan pemeriksaan doktor. Ibu selalunya beranggapan bahawa puncanya ialah susu formula bayi, tetapi sebelum menukar kepada jenama lain, berbincanglah dengan doktor anda untuk memastikan tidak terdapat sebarang punca lain.

Sembelit Ini bukan setakat bayi anda terpaksa meneran semasa membuang air besar sehingga muka bertukar menjadi merah cerah. Ia juga melibatkan simptom lain seperti kesukaran membuang air besar – najis berbentuk gentelan kering dan kecil – sakit abdomen dan senak perut, ketidakselesaan dan kadang-kala didapati najis bercampur darah. Ini mungkin disebabkan oleh fisur dubur (rekahan kecil pada dubur) akibat tahi yang keras. Bayi yang diberikan susu badan tidak selalu mengalami sembelit berbanding dengan bayi yang diberikan susu formula, sebab susu ibu mengandungi nutrien yang menyebabkan najis mereka menjadi lembut.


Jika bayi anda menghidapi sembelit bawalah dia berjumpa doktor, terutamanya jika terdapat darah dalam najis, supaya dapat diketahui puncanya. Bagi bayi yang sudah mengambil makanan pejal, mungkin doktor akan menasihatkan anda supaya meningkatkan jumlah cecair dan serat dalam dietnya. Ini boleh dilakukan dengan memberikannya buah prun atau buah aprikot yang dipuri.

Najis hijau Jika najis bayi anda berwarna hijau dan berbuih, besar kemungkinan bayi mendapat terlalu banyak laktosa (gula asli yang terdapat dalam susu) yang boleh berlaku jika dia kerap menyusu tetapi tidak mendapat susu yang lemak yang boleh mengenyangkan. Ia juga mungkin disebabkan terlebih penyusuan atau kurang penyusuan, atau ia adalah tanda bahawa bayi anda mempunyai kuman dalam perut.

Pastikan bayi anda habis menghisap satu buah dada sebelum menghisap buah dada yang lagi satu. Jika sakit perut masih tidak sembuh dalam masa 24 jam, berundinglah dengan doktor anda untuk cuba mencari punca masalahnya sebab ia mungkin disebabkan kesensitifan makanan, atau ubat yang diambilnya atau rutin penyusuan anda.

Calitan darah Calitan darah dalam najis bayi anda akan berlaku jika dia sembelit sebab peneranan bayi semasa membuang air besar boleh menyebabkan fisur dubur. Namun begitu, elok jika anda mendapatkan pemeriksaan doktor untuk memastikan ini sebab sebenar dan tiada sebab-sebab lain.

Info ni saya ambil dari satu artikel.....

0 comments: